Audi-e-tron-FE05-nova-generace-2019-formule-e- (2)

Audi představuje e-tron FE05 pro novou sezonu Formule E

Dne 15. prosince začne v Ad Diriyahu (Saudská Arábie) nová éra šampionátu Formule E ABB FIA, protože díky delšímu dojezdu budou jezdci poprvé absolvovat celý závod pouze s jediným vozem. Audi nyní představuje nově vyvinutý monopost Audi e-tron FE05, s nímž budou znovu bojovat o titul jezdci Daniel Abt a Lucas di Grassi.

Jedná se o dosud největší novinku v historii Formule E. Poprvé od založení závodního seriálu v roce 2014 bude mít v nové sezoně 2018/2019 každý jezdec k dispozici pouze jeden závodní vůz. Povinné střídání vozů během závodu patří minulosti, protože kapacita akumulátorů již postačuje pro celou dobu závodu, který trvá 45 minut. I to je důkaz toho, jak motoristický sport a především Formule E urychluje vývoj inovací a vyspělé techniky.

Značka Audi se s vozem Audi e-tron FE05 pečlivě připravila na nové technické a strategické výzvy. To platí zejména pro systém pohonu, který je srdcem monopostu Audi e-tron FE05. Mezi jeho součásti patří elektromotor, invertor, převodovka, části zadní nápravy a příslušný software. Vzhledem k tomu, že ostatní části vozu jsou pro všechny týmy stejné, prokazují výrobci své technické kompetence v oblasti pohonu. Již ve čtvrté sezoně seriálu závodů elektromobilů, která skončila v polovině července v New Yorku pro tým Audi Sport ABT Schaeffler ziskem mistrovského titulu, bylo Audi e-tron FE04 velmi často nejhospodárnějším vozem. Nástupce je evolucí tohoto úspěšného modelu.

Přečtěte si také:  Elektromobilita v Česku 2023: 22 500 elektromobilů a přes 4 600 dobíjecích bodů, většina z nich nabíjí zelenou elektřinou

Jednotku elektromotoru a generátoru s označením Audi Schaeffler MGU03 vyvinula značka Audi společně s technickým partnerem Schaeffler. Inženýři se zaměřili především na další zvýšení účinnosti a hospodárnosti. „Zachovali jsme základní koncept s jednostupňovou převodovkou a zároveň jsme v detailech zdokonalili a nově vyrobili všechny komponenty,“ říká Tristan Summerscale, vedoucí projektu Formule E ve společnosti Audi. Celkem 95 procent všech dílů systému pohonu je nových. Inženýrům se přitom podařilo snížit hmotnost o deset procent.

Již v polovině roku 2017, tedy ještě před zahájením uplynulé čtvrté sezony, začal Summerscale se svým týmem pracovat na vývoji monopostu Audi e-tron FE05. Na konci července 2018 homologovala vozidlo mezinárodní automobilová federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Nyní již nejsou povoleny změny. Vývojáři smějí během sezony zdokonalovat pouze software. V polovině října je na programu ještě společný test se všemi týmy ve Valencii (Španělsko). Poté čeká závodní vozy a veškeré vybavení přeprava do Saudské Arábie.

Audi-e-tron-FE05-nova-generace-2019-formule-e- (1)

V páté sezoně Formule E smí mít elektromotor v kvalifikaci nejvyšší výkon 250 kW/340 koní. V závodě je nejvyšší výkon omezen na 200 kW/272 koní. Novinkou jsou tzv. aktivační zóny. Pokud jezdec vjede na závodním okruhu do této zóny, zvýší se výkon jeho vozu krátkodobě na 225 kW/306 koní. Fanoušci Formule E mohou své oblíbené jezdce i v této sezoně podporovat internetovým hlasováním. „FanBoost“ tímto způsobem zvýší výkon krátkodobě až na 250 kW/340 koní.

Přečtěte si také:  Volkswagen Financial Services slaví s půjčovnou elektromobilů velký úspěch

Všechny týmy Formule E používají identické akumulátory McLaren o hmotnosti 374 kilogramů. Lithium-iontové akumulátory, uložené mezi sedadlem jezdce a systémem pohonu, mají kapacitu 52 kWh a jejich nabití trvá 45 minut. Pro pátou sezonu byla zcela nově vyvinuta brzdová soustava „brake-by-wire“. Ovládání brzd je elektronické bez mechanického propojení mezi brzdovým pedálem a brzdovou soustavou na zadní nápravě. Tím je zajištěno vždy optimální rozdělení brzdné síly mezi nápravy a rekuperace může probíhat s ještě vyšší účinností.

Stejně jako ve Formuli 1 sedí jezdec v monopostu se skořepinovou konstrukcí z uhlíkových kompozitů, která byla vyvinuta v souladu s bezpečnostními standardy FIA. Maximální bezpečnost zajišťují deformační zóny na přídi, zádi a bocích. Hlavu jezdce chrání podobně jako ve Formuli 1 systém „Halo“ nad kokpitem. Minimální hmotnost závodního vozu Formule E je 900 kilogramů (včetně jezdce). Závodní elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 240 km/h. Mimořádně nápadná je u nové generace monopostu Audi e-tron FE05 nepřítomnost zadního spoileru, což je v motoristickém sportu jedinečné. Přítlak místo něj vytváří velký difuzor na zádi. „Batmobil“, „Star Wars“, „kosmická loď“ – tak zněly komentáře fanoušků a médií na adresu futuristického vzhledu závodního elektromobilu Audi po prvních testovacích jízdách. „Když jedu mezi ostatními vozy na závodním okruhu, připadám si jako ve filmu sci-fi,“ říká Daniel Abt. „V porovnání s předchůdcem má nový model výrazně agresivnější design.“

Přečtěte si také:  ČEZ pokračuje v elektromobilizaci flotily. Pod jednou střechou má 42 parkovacích míst vlastní dobíječku

Pátá sezona závodního seriálu pro elektricky poháněné vozy má na programu 13 závodů ve 12 metropolích. Mezi úvodním podnikem v Ad Diriyahu a oběma finálovými závody v New Yorku v polovině července 2019 se uskuteční závody mimo jiné v Marrákeši (Maroko), Mexiku, Hongkongu (Čína), Římě (Itálie), Paříži (Francie), Monaku a Berlíně (Německo). Každý závod trvá 45 minut plus jedno kolo a převážně se jezdí na dočasně vytyčených městských okruzích.

V sezoně 2018/2019 budou kromě továrního týmu Audi s vozy Audi e-tron FE05 poprvé startovat také jezdci britského závodního týmu Virgin Racing. Partnerství je další novinkou od páté sezony a má zdravou konkurencí mezi oběma partnerskými týmy průběžně zvyšovat také úroveň výkonů.

Tým Audi Sport ABT Schaeffler je zakládajícím členem Formule E, jíž se účastní od první sezony s jezdci Danielem Abtem a Lucasem di Grassim. Brazilec ve třetí sezoně (2016/2017) získal titul v hodnocení jezdců. Sezonu 2017/2018 dokončili di Grassi a Abt na druhém, resp. pátém místě.

Audi-e-tron-FE05-nova-generace-2019-formule-e- (3)